هلال احمر فلسطین: برای جلوگیری از فاجعه انسانی باید گذرگاه‌ها به غزه باز شود ارتش رژیم صهیونیستی به زخمی ‌شدن ۱۸ نظامی خود اعتراف کرد جلیلی: کشور ما یک جهان فرصت در اختیار دارد | باید قدر زمان را بدانیم بن گویر: آتش بس اعلام شود از کابینه می‌روم مخبر: مردم همواره به مسئولیت‌های خود در رابطه با نظام به شایسته‌ترین نحو عمل کرده‌اند تظاهرات صهیونیست‌ها در مخالفت با خدمت نظامی اجباری + تصاویر اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه | حزب لوپن، مکرون را شکست داد بیانیه کاردار سفارت ایران در لندن درباره وقایع روز انتخابات نگرانی وزیر خارجه ترکیه از تنش‌آفرینی‌های صهیونیست‌ها شهادت ۲۲ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه آنکارا مدعی شد: هفت تروریست در شمال عراق و سوریه از پای درآمدند رسانه‌ عبری زبان: ارتش اسرائیل برای ماه‌ها در غزه می‌ماند دیده‌بان حقوق بشر سوریه: ۴۱۰۰ نفر طی ۵ سال در سوریه به دست داعش کشته شدند گالانت: به جنگ در غزه ادامه می‌دهیم مسعود پزشکیان از حضور در مناظره‌های تلویزیون انصراف داد؟ شرکت ۴ هزار شهروند یهودی ترکیه‌ای در جنگ غزه ۹ صهیونیست بر اثر اصابت یک پهپاد انتحاری زخمی شدند موشک چینی هنگام آزمایش سقوط کرد شهادت ۳ رزمنده مقاومت اسلامی لبنان شهادت فرمانده گردان «طولکرم» در حمله هوایی رژیم اسرائیل
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

«اف ای تی اف» در کشاکش آرای دولتمردان و نمایندگان مجلس

  • کد خبر: ۶۰۵۹۱
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
«اف ای تی اف» در کشاکش آرای دولتمردان و نمایندگان مجلس
تصویب یا عدم تصویب لوایح باقی مانده اف‌ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز مشخص نیست، اما اختلاف نظر‌ها در این زمینه د رمیان چهره‌های سیاسی با شدت ادامه دارد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ تصویب یا عدم تصویب لوایح باقی مانده اف‌ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز مشخص نیست، اما اختلاف نظر‌ها در این زمینه د رمیان چهره‌های سیاسی با شدت ادامه دارد و موافقان و مخالفان می‌کوشند به سهم خود استدلال‌هایی را در چرایی مواضع خود مطرح کنند. در این میان به نظر می‌رسد که دولت و مجلس در این زمینه اختلاف نظر‌های آشکاری با یکدیگر دارند.


اصرار دولت بر تصویب لوایح باقی مانده اف‌ای تی اف

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، در ضرورت تصویب اف‌ای تی اف گفت: «دو لایحه پالرمو و سی اف تی برای روابط بانکی، شفافیت و مقابله با پول شویی در ایران بسیار مهم است. وقتی این لوایح تبدیل به قانون شود قدرت بانک مرکزی و دولت برای اجرای شفافیت و جلوگیری از پول شویی بیشتر می‌شود. این دو لایحه می‌تواند مقداری از بار فشار‌های مالی ما را کم کرده و تعامل ما را با کشور‌های خارجی ارزان‌تر کند و در نتیجه مردم برای کالا‌ها قیمت ارزان تری پرداخت کنند.»
 
وی همچنین درباره اینکه مخالفان تصویب لوایح مرتبط با اف‌ای تی اف موضوع تحریم‌های اقتصادی، رفع این تحریم‌ها و شرط تحفظ (حق شرط) را مطرح کردند، افزود: «اعتقاد ما بر این است چه تحریم باشد چه نباشد با این دو لایحه ارتباط خاصی پیدا نمی‌کند. زمان تحریم، برخی کشور‌های دوست و همسایه علاقه‌مند به همکاری با ایران در زمینه بانکی، به دلیل وضعیت ایران در اف‌ای تی اف از کار کردن با ما محذوریت داشتند و این وضعیت مانعی برای همکاری این کشور‌های دوست و همسایه با ما بود.»
 
همچنین علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوی، در رشته توئیتی درباره ضرورت تصویب اف‌ای تی اف با هشتگ FATF نوشت: «هراس از نهاد‌ها و نظامات بین المللی، چهره دیگر انزواطلبی است. متأسفانه سال‌های طولانی، متأثر از این هراس درونی شده، ظرفیت روابط بین الملل و دیپلماسی را برای تأمین منافع ملی نادیده گرفتیم و به شعار و فریاد اکتفا کردیم. در سال‌های متأخر، اما با اتکا به دانش حقوق دانان و چیره دستی دیپلمات‌های خود، این ما بودیم که انزوا را به ایران ستیزان تحمیل کردیم؛ پیروزی‌های حقوقی در لاهه و منزوی شدن آمریکای ترامپ در شورای امنیت، نمونه‌های در دسترس هستند. وقتش شده است تا به خود تحریمی و کمک به پروژه ایران هراسی پایان دهیم.»


مجلس علیه تصویب لوایح باقی مانده اف‌ای تی اف

با این حال علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مجلس، در گفتگو «فارس» درباره سرنوشت اف‌ای تی اف گفت: «اجازه نمی‌دهیم با الحاق به اف‌ای تی اف، برجامی دیگری به کشور تحمیل شود و ما بار دیگر شاهد پیشروی غربی‌ها در مقابل ایران باشیم. اف‌ای تی اف گشایشی برای ما ایجاد نخواهد کرد و گشایش آن از همان جنس گشایش‌های برجامی است که تنها در حد حرف بود.
 
از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست دارم تا با رد لوایح پالرمو و سی اف تی از حیثیت کشور دفاع کند و اجازه ندهد غربی‌ها و غرب زده‌ها بر امور کشور به ویژه در بخش اقتصادی سیطره پیدا کنند. غربی‌ها در خارج و غرب زده‌ها در داخل سعی دارند با ارائه تصویری وارونه از اف‌ای تی اف، زمینه را برای عضویت ایران در کنوانسیون‌های آن فراهم کنند، اما واقعیت امر چیز دیگری است و عضویت ما در این کنوانسیون‌ها مشکلات ما را بیشتر خواهد کرد. نمایندگان مجلس به طور قطع با تصویب این لوایح مخالف اند و از مجمع تشخیص مصلحت نیز می‌خواهیم که این دو لایحه مربوط به عضویت ایران در کنوانسیون‌های اف‌ای تی اف را رد کند.»
 
سیدکریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس، نیز در گفتگو با «فارس» درباره آسیب‌های تصویب اف‌ای تی اف در مجمع تشخیص گفت: «عضویت در کنوانسیون‌های اف‌ای تی اف به صلاح کشور نیست و دشمن سعی دارد از این طریق به اطلاعات مربوط به خنثی سازی تحریم‌ها دست یابد. ما امروز در شرایط تحریم هستیم و دشمن همواره به فکر اعمال فشار بیشتر بر کشور ماست و عضویت ما در اف‌ای تی اف این فرصت را به دشمن می‌دهد تا به بهانه شفافیت مالی، اطلاعات مربوط به بی اثر کردن تحریم‌ها را به دست آورد و فشار‌ها را بر ما بیشتر کند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->